Tudásalapú világ

A befektetési hajlandóságot is a felkészült munkaerő léte vagy nemléte fogja meghatározni.


A versenyképes vállalati stratégiák kidolgozásánál egyre inkább előtérbe kerül az individuális tényező, amely előbb-utóbb valós tőkeelemmé válik.

Az alkalmazottak fejében meglévő tudás, tapasztalat képezi majd a legjelentősebb tőkét a vállalat számára, de számolni kell azzal is, hogy az információtechnológia fejlődése révén az adatok egyre inkább hozzáférhetővé válnak, emiatt is új kihívások jelennek meg.

A jövőben nem a „nyers” adat, hanem a feldolgozott információ – azaz az ismeret –, a tudás, a megértés és a gyakorlatba való átvitel képességének értéke nő.

A befektetési hajlandóságot is a felkészült munkaerő léte fogja meghatározni minden területen. Akár a multinacionális vállalatnál eltöltött időszakomra, akár a magyar tulajdonú cégeknél végzett munkámra tekintek vissza, a legnagyobb problémát az elmúlt években mindig a képzett, szakmailag magas igényű munkatársak hiánya jelentette. Budapesten, Nyugat- és Kelet-Magyarországon egyaránt.

A legszebb feladat pedig mindig a kollégák képzése volt – akár a vállalat, akár saját egyéni sikerességük érdekében történt is az.

Tudás, mint alap

A felkészült munkatárs együttműködő, komplexen gondolkodik és cselekvésre kész, folyamatosan bővíti ismereteit, törekszik az egyszerűségre, elkötelezett és igényes.

A jó vezető pedig következetes, kiszámítható és tisztességes, kellő szociális érzékenységgel rendelkezik. Közzéteszi az elképzeléseit, meghatározza az irányokat és az alkalmazandó módszereket, a környezet hatásait elemezve pedig kész a folyamatos változtatásra. Mindeközben megvan a bátorsága és a képessége, hogy az általa elhatározottakat átvigye a gyakorlatba.

Megfelelő személyi feltételek nélkül hiábavaló a csúcstechnika, a pénz és a piac is. Ez az az alap, amelyre a versenyképességet, sikerességet biztosító vállalati stratégia felépíthető.

A folyamatos ismeretszerzés a felső vezetők számára is elengedhetetlen ahhoz, hogy a vezetői munkával járó terhelést és a kihívásokat kezelni tudják. Nem elég egy egyetemi diploma megszerzése – az csak az alapokat teremti meg. El kell fogadni és magunkévá kell tenni az egész életen át tartó tanulást. A vállalatvezetők posztgraduális képzése pedig egy korszerű piacgazdaságban működő gazdaság alapja.

Ma már szinte közhelynek hat a gondolat: csak egy dolog van, ami biztos, a változás. Ez pedig immár hatványozottan jelentkezik nemcsak a tudomány, hanem a szakmai, vezetői ismeretek terén is. Ahogy pedig Konfucius mondta volt: „A tapasztalat olyan, mint egy lámpás, ami a hátadra van akasztva: utadnak csak azt a részét mutatja meg, amelyet már megtettél.” Egy vezető sikeréhez mindkét tényező kulcsfontosságú.

„A jó vezető következetes, kiszámítható, kellő szociális érzékenységgel rendelkezik, és a környezet hatásait elemezve kész a folyamatos változtatásra.”

Zentai Gábor

Forrás: Manager magazin

KAPCSOLAT